.: Dengan Menyebut Nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang :.

January 12, 2010

azam thn baru...

ni update dr umah nie..kat opis tak sempat skrg ni
sbb seminggu ade bengkel kemasukan data untuk sistem
so nx week baru abis...
letihhh...fuhh...pd ms yg sama heppi sbb dh msk thn baru!
alamak lupa nk update blog sempena thn br..
yerla apa azam ek?
blom sempat pk dan listkan

hari2 sampe umah dh nk mgrib
esok selepas naik mthari dh kuar umah
balik umah je dah mcm lipas kudung
fuhh...br terasa bezanya bila anak2 kecik2...rapat2...:)
tak baik ngeluh..he3..nt tak dpt pahala
tak sabarnye nk tunggu diorg besar..lega skit :P

ade kwn2 ngusik..."thn ni tak tambah lagi ke?"...
opssss...nk berehat dulu...nk besarkan anak2...:)
quality time with them sgt important!
tambah tgk izzah skrg .. sdg nk belajar mcm2..dlm peringkat usia dia skrg nie...




tgk tu izzah dah jeling n tgk mama..selamba je sound....
"mama...apa azam mama tahun 2010 ni?"
mama jwb "hehe...setinggi langit...... tapi tak tau apa?"...ngeh2x...

January 8, 2010

walker baru....

hehe..abaikan keseksian izzah tue ye..hehe, takpe bawah umur :P blom baligh..hehe

tgk tu..irfan pun nak dia punye..tgh berebut2 le tue...hehe....(irfan dh 6 bulan skrg...)

hari tu bs minta walker ..sbb dia nk bg irfan mkn senang ats tue
dulu mmg kami bagi ms izzah..then dia dh pulangkan balik bila izzah dh besar..
so balik umah carik2 dlm store..walker lama izzah tue.....
aduhai tgk2 dh hitam bertahi lalat..mcm tak best lak nk bg kat bs yg tue
lagi pun sit dia dh nk tercabut...

so gi la carefour cari pengganti sit tu...
tgk2 ade..tapi tak match plak dgn brand yg izzah tu...huhu
nak tak nak terpaksa beli yg baru...

so mlm tu m pasang la yg baru untuk pg esok nk anto umah bs
izzah bergaduh2 dgn irfan..dia suruh irfan duk yg lama...
dia kata yg baru tu dia punye..haha
aduhai lama-lama nmpk mcm baby lak dua2 bile dua2 duk dlm tue...
dia kata'izzah nyeeee'..hahaha...
dia rindu zaman walker le tu...
ngeh3x

izzah hanaani,,,,muhd irfan haqqi......

p/s: qualiti pic kurang elok :)

sowii ya ampun..lama tul tak update...:P
sejak dpt bunga menyepi..jap...bukan apa busy bebenor le tu ..ahaks
bunga pun tak buang lg...sayang o0o0o0o0o..hehe

irfan skrg dh start mkn solid food...so jd la kurus sikit mama ni..banyak keje nk kena wat :P

ni pic atas tu izzah sibuk bertudung...
ikut mood dia ...kekadang nk pakai kadang tak nak..
tak mo paksa..lagipun kecik lg kan :)
tapi dia yg beria2 nk pakai...bile tgk jiran2 sebelah dtg ..
sbb diorg dh drjah 1 dan darjah 3..so bile si odah dgn yam ni dtg...
sure dia nk pakai tdung...hehe
sbb bebudak bedua tu asal kuar umah je mmg pakai tudung...
izzah skrg setahun 10 bulan...nx week setahun sebelas sebulan...
lagi sebulan 2 tahun!!!...masyaallah kejapnye ms berlalu..
tak sangka dh besar anak2....hehe
ingat dulu2 tak sempat ke thn 2010...:)

December 19, 2009

tu la bunganye ;)


hehe..betul la kata pepatah...mcm monyet dpt bunga...hehehe
ni la dia org kemaruk dpt bunga,,,
hehehe...layaannnn ....

sori ek irfan tak sihat ni..so tak leh ngadap blog lama2...
ni dia dh bangun,,,,nangis,,,,,sori

jumpe lagi....

p/s: patut balik kpg tak jd..irfan tak sihat...;(

December 17, 2009

suprise yg mmg jadi!! haha...

hehe..alhamdulillah penantian tu satu penyeksaaan ...kui kui kui...wakaka....hehe
nak tau apa jd semlm??...
tapi bleh la katakan 100% suprise encik abg sy tu jadi.....


di opis kul 4pm smlm.....sy anto sms kat m......
{sbb dr pagi tunggu sampe j4pm takde sms pun wish ...huhu dah merajukkk sssgt}

sy: abg lupa ek...
m: oo duit ek...nt ptg kite gi bank {hemm...lupe le tu...dia ingat nak bankin duit cimb}
sy: hmmm...takperla
m: x pe balik nt citer

{dlm keta...}
sy : abg ...mlm ni ade kenduri umah pakutih...lupe plak
m: ooo mlm ni kenduri jom kite gi... {hmmm dia ingat lupa sms ptg td sbb lupa tarikh kenduri}
sy: (dlm hati) ...hmmmmm tak ingat leee tuuu

hmmm...muka dh masam x de mood...naik keta salam...tapi terus diam....
sampe umah bb sitter... ceq masih diam..dlm hati hmmmm sampe hati tak ingat tarikh keramat setahun sekali.....

sampe kat umah...tgh kemas2 beg baju kwn opis bg nak bg kat org susah....
tup tup////////////////////////
ade bungaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa ros merah!!!,,,,,,
dr masam terus senyum memanjang...hehehe senyum sampe ke telinga....

hehehe....bau harum....tq abg!!!...walaupun tak sejambak besar....
hehe...saya tetap hargai...sampai ke tuaaaa.........
tahun pertama sekuntum...thn akan dtg tambah kuntum ok!!
jgn pokok cili api...hehehe....


p/s: dulu selalu ckp dgn m...ala dpt sekuntum pun jadi la....perghhh mmg lurus betul.betul2 sekuntum je bagi....hehehe....
tapi takpe sbb berbalut dan bereben...kire cantikk le....tq ye abg!....:)

December 16, 2009

angkat kening skit ...;)

skrg umur 5 bulan..nx week 6 bulan...
nx week sy kena stat mkn bubur ni...
aduh aduh..mama kena bgn pagi nie...hehe...rsnye br je thn lepas
msk bubur utk izzah...hehe
tapi sbb nk ilang penat skrg ni dh beli slow cooker..
akak opis ni bg petua..nk lembut lagi...rendam dulu beras..then jemur...
lepas tu cepat msk..tak mcm biasa lambat.....

bleh cube...ok ;-)

lupa today is 16/12/09

huhuhu..agak sedih gak le...=)
kot2 le ade sejambak bunga sampe kat opiss...tapi taraaakkk...hehe
pernah gak la mengadu kat m....naper tak bg bunga...
dia kata dr bunga baik dia bagi pokok bunga cili api...
dia kata..tanam pokok cili api dpt gak buat lauk..huhu..
apa la abg ni tak romantik tul...;P.......


today is hari ulangtahun nikah kami....
esok hari bertandang umah perempuan...17/12/...
nx week kenduri umah mentua...
kami nikah dulu 16/12/06


alhamdulillah tahun ni..hari ini.....
genap 3 tahun kami berkahwin......
masih jauh lagi perjalanan kite....susah senang kita harungi bersama..ceewah..
hehe..tetiba jiwang plak..ekeke...;-)
agak2 balik ni dpt kek dan bunga tak?..haha (ada harapan ke tu...)....ngeh2x
tu pun kalau m tu ingat...dia tu kan busy tambah hujung tahun....
hehe...
takpe esok kite story balik ni ade suprise ke takde...
hehehehe...

makan-makan kat umah hana



wah wah...x de rumah sendiri lagi (blom mampu...ekeke)...so terasa teruja dpt gi umah hana...
kat alam impian (tinta)...huh...bestnye..dah ade umah idaman sendiri...

thanks hana jemput kami dtg..makan bnyk menu2..puassss...sedap...mcm2 ada...
tapi syg izzah tido time tu..kalau tak sure lama lagi kami lepak kat situ..hehehe

nanti nk mkn2 ajak la lagi ek..tak puas la...tak abis round lg umah hana tu...

p/s: salihah, jom kite konvoi raya..hehe...ry lama lagi ni ;D

December 15, 2009

pic ry aidilfitri!!


kunun tema nk marron...tapi dh ptg..irfan muak dah salin bj oren...m plak bj marron tak pakai ptg tue... ...kalau tak irfan dan m sedondon....izzah pun bj kurung dh bukak..kalau tak sedondon dgn mama ;-)





ni la pic kpg melaka..tu pun umah arwah nenek ni dah direnovate..yg betul2 tinggal umah asal yg depan tu...yg belakang tu dh tukar batu...[klasik kan]..hehe....



hehe..mak aiiii pic lama giles2..kwang kwang....
takpe sempena maal hijrah thn ni kite berhijrah ke lebih baik...
hehehe ;-).....

rsnye umah kpg tu dh renovate lagi ni..sbbnye dgr kata maksu dh nk wat banglo.....
maksu yg duk umah kpg tu skrg ni...

ayah mak @ kemboja

ada sape fhm board tue?

aduh...muke penat ke ayah? (ayah tgh)..hehe..

pasangan 'couple' ... ;-)



pic ni dah lama..tapi saje br nk tunjuk...
ayah dan mak gi kemboja...insyaallah nx week akan
'honey moon' ke asia tengah plak (syria,joden n palestin)
sejak ayah mak dh pencen ni..ni la keje depa...
cuti-cuti mlysia....
b4 pencen dh hobi melancong..bile pencen lagi la laju langkah depa!..
aduhai kite yg mude2 ni tak cukup pitih le...hehe....
tunggu tua nt la ek....round the world...hehehe
b4 this br balik dr brunei...china...etc..........huhu bestnye!! nak ikut...uwaaaaaa

layaaannnn....

wajah-wajah izzah & irfan



hehe..si kakak ni baru lepas main berpeluh-peluh...
skrg umur dh masuk setahun 10 bulan...x lama lagi masuk 2 thn...
bulan 2 thn depan genap 2 tahun

makcik! nama saya izzah hanaani tau ;-)..nk bg hadiah umur 2 thn ready awai2 k...
khususnye untuk acu sy yg di egypt tu..hehe

nk tempah kek pun bleh...hehe







hehe..makcik! nama saya
Muhammad Irfan Haqqi...
umur saya 5 bulan...berat saya 5.8kg...kecik kan...mama kata saya ni kecik skit banding kakak sy ms umur yg sama...

takpe..yg penting anak mama sihat ...amin!......

aunties and uncles....kalau nk tgk picture kami manyak2...ada kat fb mama tau....(errr..maktok pesan fb keje2 org yahudi...so cmne ni...huhu)

December 14, 2009

hutang terubat...tungguu...yahoooo

hehe...akhirnya...last week kami berjaya beli card reader...(portable untuk semua size memory card)...
sesuai untuk hp ataupun camera....yahoooo n alhamdulillah ;)

bershopping mopping dgn dua anak kecil..best la jugak wpun penat...huh!
kami pi beli kat IT hub ...klang..br je bukak...

so esok tunggguuuu..semua picture dulu akan di blogkan ;-)

ilex n coool orait! ;-).....

see ar.....ni tgh tunggu hubby ni amik dr opis...
layan jap blog...
bye tata..wasalam....

alamak hubby dh dtg!

December 2, 2009

ni lagi satu


ni lagi satu makan...makan...makan...time
masa tu ade celebrate birthday party n majlis perpisahan...


sila lihattttt ;-)

atas permintaan kan..kalau tak, malasla ceq nk up2 kan wajah ceq kat internet ni, he3...
tapi smua nk tgk wajah ayu ibu beranak dua...itu la diaaa....mau turun lagi 10kg ni...help help....

pic terbaru ;-)




















he3 rasanye lama sunggu tak update blog kan
busy dan mood malas tahap gaban...
lepas sakit mata seminggu lebih..
tup tup 2-3 hari b4 raya kami dikejutkan dengan kematian tok (nenek) m di perlis...al-faatihah
apa lagi terus ke perlis dan mmg turn perlis ry tahun ni...
hubby sedih dkt2 ry qurban tok tiada...tok kesayangan dia lak tu...
mg roh tok ditempatkan dikalangan org2 beriman ...amin!!

so direct cuti panjang...huh! kire 2 minggu tak ke opis..uwaaaa
naik naik je opis...keje mak aiiii...
tahap gaban ;-)...asyik gaban je....hehe
ni gara2 tgh sakit pala ni..dah 2 hari tido tak cukup
izzah ngamuk2 pagi2..tak mo pakai pampers...
irfan plak sejak lately kerap nyusu mlm...;)

aza!hana! ;-)..alhamdulillah bf bagus skrg...kena positif..tu br susu cukup..
terima kasih atas sokongan padu semua..hehe



sue! tu la pic terbaru ms gi ganu....kot2 la ade sedara mara sue..
tu pic kapalterbang rosak n delay..alih2 tukar flight baru ...
patut sampai petang trganu..alih2nye smpe mlm...
tak dan nk shopping....sbb esoknye terus balik...lepas meeting...dpt la nyigah jap tu pun terkejar2...
takpe nx time gi..bgtau awai2 sue...


p/s: dah gemuk dh skrg!!! ;-)




tu bergambar kenangan di terengganu

November 18, 2009

tak sempat ..

skrg ni mmg susah le nk nampak
i online ye, meebo or etc...
yg seangkatan dgn nye,,,hehe
kecuali kalau kat umah ok le..

sbbnye kat opis skrg tersgtla kuat firewallnye
mmg tak leh tembus dah...
so mmg tak sempat le nk ber'borak2' mesra...hehe
so kalau nmpk online tu , alamatnye kat umah le tu...:P
kalau idak pun, ade certain time2 tu...kat opis ...tu tak tercover port kot..
tu yg pernah terlepas sekali dua hr tue...:)
bilamana diorg terlupa offkn firewall ...ngeh3x

so bg yg merinduiku di alam maya....
bukan tak online sbb busy...tp sbb mmg tak lepas!,,,hihi
so apa lg...kalau windu...apa gune hp?...hihi....call or sms le ye....

eh nk ry haji dah ni...ry mn??...
sedang berkira2 ni nk balik kpg ke tak ni...
tgk keadaan mata kami dlu...ade sminggu lg..
insyaallah hrp2 dah ok time tue...
bukan apa tkt berjangkit...tu yg kuarantin di umh dlu....
taknk susahkn org lain ;P

musim sakit mata...uwaaaa

ni update dr rumah..
amik peluang anak-anak tgh tido..
ni irfan br je bgn ..tapi takpe dia tgh duk diam tue..huhu
ni nk habaq cek dh 3 hari kat umah ni
bagi yg dah tau ...bg yg blom tau ni cek nak bgtau
sorry hp tak sempat nk reply
kalut anak2...semua kena sakit mata..dua belah2 mata merah
termasuk m ...dia pun kena....ciannn....

tak tau le dr mana dpt..
yg pasti kami br gi majlis2..gi kenduri...
yg mula2 kena irfan ...hr ahad..bwk terus gi klinik
doc pun cian je tgk irfan br 4 bulan dh kena skt org tua..huhu

then pagi isnin kami 4 beranak plak kena!!
dgn bertahi...huhu....malunye........uwaaaa
isnin tu mcm nk patah tgn kaki, bagai nk pengsan..
menguruskan empat beranak yg meragam....

alhmdulillah ceq dgn izzah kurang sgt meragam
sbbnye kami br je kena last year
yg paling teruk m..langsung tak leh drive isnin tu..pedih yg amat sgt
dia mmg dh lama tak pernah kena...siannnn..;(

smlm br dpt gi klinik bw izzah dan me...
herm...kami bertiga dah mcm alien..he3
mana taknye...masuk klinik je mata tiga2 merah menyala
irfan tinggalkan kat mak jap...
hari isnin tu mak ayah tak de gi n9...tu mcm nk pengsan...
tu yg bagai nk pecah rumah, mcm kapal karam...bersepah+anak2+hubby smua meragam
huhu...sakit mata punye penangan!!
takpe ujian....ade hikmah le tu....

jap ek..irfan dh mula bising2...huhuhu

November 4, 2009

stok susu ebm saya tak cukup....

huhu...skrg kena selang seli campur dgn susu anmum baby ..hmm...sabor je la
utk topup irfan di umah bs dia...sian irfan ;(
mybe 1 atau 2 kali minum kena fm..sbbnye saya hanya mampu beri 15 auns kalau hr kerja ...
so lagi 5 auns..kena topup susu anmum...
so saya harus bekerja keras di hujung minggu nampaknye seperti nasihat kat blog ini...
artikel di blog tu saya pastekan di bawah...moga bleh membantu menyelesaikan masalah kwn2 yg senasib dgn saya...:)

moral of the story..jgn malas pam susu!!...;-)...ms dlm pantang enjoy sgt le tue...
skrg pun masih malas nk bgn pam..camne ni mama!...hehe...

takpe..takpe..kuatkan semangat!!...;-)
demi anak mama...mama akan kembali rajin!
bak kata pakcik mamak muslim kat kebun tu... bile tgk izzah dia kata izzah tak semacam usia dia...amin!
mungkin jugak sbb izzah fully bf sblm prgntkan irfan..insyaallah berkat susu ibu kot.....amin ;)

p/s: di bawah di pastekan nasihat dr blog tersebut....

------------------------------------------------------------------------------------------------

harini saya terpanggil untuk 'menulis' tentang hal ini..saya nak share some tips yang sya lakukan sendiri..(saya tak copy dari mana2 entry org lain ye..ini based on pengalaman saya)

1. Saya kerapkan sesi pam..setiap 2jam sekali..hasil mmg sikit..1oz..sometimes tak sampai 1oz..tapi lama2 sya top-up dapatla 4oz gak akhirnya..

2. Sebelum pam susu, sya minum segelas air masak. lepas pam susu sya minum segelas air masak lagi.

3. Hasil pam dari hari ini saya akan jadikan bekalan anak saya di nusery pada keesokan harinya.

4. Hasil pam hari JUMAAT, saya akan simpan sebagai STOK EBM (INI LAH STOK YG AKAN KITA SELALU TAMBAH).

5. Untuk kegunaan hari ISNIN berikutnya, saya akan lakukan 4 sesi perahan pada hari minggu.

(Pagi sabtu, malam sabtu, Pagi Ahad, malam ahad) - mencukupi untuk kegunaan anak sya di nusery pada hari ISNIN. - so..saya tak perlu nk curi FROZEN EBM yg ada.

6. Saya akan angkut pam susu EVEN BALIK KAMPUNG sekalipun. saya akan lakukan rutin pemerahan sama seperti nombor 5. Susu yang diperah sya akan simpan dalam fridge, sya tak buat jadi frozen sbb dikhuatiri cair semasa perjalanan balik ke kl.

7. Weekdays, saya memerah sebanyak 5x. (1x - pagi selepas subuh, 3x di pejabat -9pagi,11pagi,3ptg,5ptg). stok yang diperah ini saya akan jadikan bekalan anak sya utk esoknya.
8. plg penting, JGN STRESS..skrg ni sya mengambil sikap 'WAT 'DERK' JE ESP DI SAAT2 ZMN MERUDUM TU DTG'...sbb sya sentiasa POSITIF THINKING 'SUSU SYA CKP UTK ANAK SAYA'...

November 2, 2009

happy birthday abg! ;-)


di sini saya sertakan ingatan abg pd pic di sebelah...hehehehe...


















hmm...rs malu la plak kalau advertise kat sini..hehe
tapi takperla ni tuan rumah..so suka hatila nak tulis apa...hiks
hari ni my hubby punye besday....
abg! heppi besday...
yg ayat2 pjg dan yg ayat wish sy dh tulis kan...
yg mcm saya sms kan pg2 td kat abg..
malu le tulis sini..cam kelakor plak...


yang penting abg dh tua!!!...hehe
anak pun dah dua....
awas!! wife masih satu ok...;-)...ngeh2x..
ade plak kesitu plak...

imbas kembali...zaman kenal 1998...
zaman kawin 2006...
1st prgnt gugur 2007
baby 1st 2008
second baby 2009 .... ;-)

kita masih dalam proses kenal mengenal lagi...
terima kasih kerana menjadi suami dan ayah yg soleh pd isteri dan anak-anakmu ini ;-)
semoga kebahagiaan kite terus berkekalan hingga ke syurga, amin...



dear my beloved husband @ ayah...
selamat hari ulangtahun kelahiran yang ke 31 tahun!
semoga dengan bertambahnya umur...bertambahnya iman dan amal...
serta ketaqwaan kepada Allah, amin!!...


dari kami bertiga.....mama, izzah hanaani, muhammad irfan haqqi




November 1, 2009

status terkini ;-)

wah wah tajuk mcm gempak je kan...
actually update dr rumah ni..kalau kat opis tak menyempat plak skrg ni
al-maklumla dah hujung thn banyak keje opis yg perlu dibereskan
b4 masuk year 2010..aduh! sekejap nye ms berlalu...
dulu ingat tak sempat masuk 2010...alhmdulillah masih dipanjangkan umur....

status terkini?..hehe
hp sy sudah semakin rosak dan parah...harus diganti!!!...bonus ade? hehe
kamera dah diambil pic terkini anak-anak..tapiiiikan....kabel plak hilang..
nk kena ganti baru...huhu.br je nak upload dlm ni....tunggggggggggggu...
[sure dh buhsan dgr..haha..pic asyik delay je....layyyannn kan aje]

irfan dh 4 bulan...alhmdulillah dah 3 hari gak lak dia dah bleh meniarap!..
ni tgk suka masuk tgn dlm mulut...ayoyo nk tumbuh gigi plak ke? hehe

erm....rs ralat sgt sbb dlm pantang dulu tak wat stok susu ibu bnyk2..
actually br balik trganu, keje kat sana...nasib baik 2 hari satu mlm jeee..
tapi di sebabkan tak cukup stok irfan dibekalkan susu tepung...huhuh sedih sgt!..
tapi utk satu mlm je...sbb mak jg mlm tu...stok tak cukup..
pastu skrg ni kembali normal...bf bf bf...sorrriii irfan mama tak cukup susu hari tue...

so far alhamdulillah....irfan tak de problem mlm tu susu fm....
mak kata dkt 4 kali jugak irfan bangun minum...
actually nak bawak mak sekali kat trganu...tapi......
sbb opis yg support naik MAS...jd tak dapat la nk support 800 just utk flight..
lagipun plan last minit...patut org lain yg pegi...tapi dia tak dpt gi...
so kena la jd backup...


alaaa...jap ek...izzah cry....kang sambung lagi kalau sempat ;-)

October 15, 2009

khas utk my friends ;-)....dan khusus untuk saya ;-).....


jalan-jalan..then singgah kat blog kwn nie...ihsan dr blog dia ni..bnyk info pasal bf...
bile bile free lawati journal penyusuan ibu ni..sangat baik ;-)

nga Melur untuk Menambah Air Susu Ibu, Daunnya untuk Menghentikan
Bunga melur atau nama saintifiknya Jasminum Sambac banyak digunakan dalam perubatan terutamanya dalam perubatan ayurveda oleh masyarakat india. Bagi masyarakat melayu antara kegunaannya ialah untuk menambahkan air susu ibu. Caranya daun bunga melur digiling hingga halus dan ditampal sekeliling payudara diwaktu pagi sebelum mandi. Cuci bersih sebelum menyusukan bayi.

Bagi ibu yang berhasrat memberhentikan susu ibu pula, gunakan daun bunga melur untuk tujuan ini. Caranya, tumbuk lumat daunnya dan ditampal pada payudara. - melur.com


Kacang Tanah Menambah Susu Ibu
Kacang tanah mengandungi protin yang tinggi, zat besi, vitamin E, kalsium, vitamin B kompleks dan fosforus. Malah kandungan protin dalam kacang tanah adalah jauh lebih tinggi dari daging, telur dan kacang soya. Ia juga mengandungi asid amino yang tinggi. Bagi menambah kandungan susu badan ibu yang menyusukan bayi, digalakkan mengambil kacang tanah yang dipanggang bersama susu kambing. - Sumber: henna96.wordpress.com

Nota: bagi bayi yang alah terhadap kacang tanah, ibu-ibu dinasihatkan tidak mengamalkan petua ini.


Makanan Tinggi CLA Memperkayakan Kandungan Susu Ibu
Ibu menyusu yang makan makanan tinggi kandungan conjugated linoleic acid (CLA) boleh meningkatkan kandungan kumpulan asid lemak ini dalam susunya. Asid-asid lemak ini mempunyai pelbagai kebaikan dalam penjagaan kesihatan antaranya kesan anti kanser, anti oksida, pengurangan berat badan dan pengurangan risiko sakit jantung.

Dalam kajian yang didedahkan dalam Jurnal Kajian Pemakanan ini, susu perahan ibu menyusu yang makan biskut diperkaya CLA ini didapati mempunyai kandungan asid lemak lebih 46% berbanding ibu menyusu yang makan biskut biasa. CLA dalam susu ibu mencapai tahap tertingginya selepas 8 ke 28 jam ibu-ibu memakan biskut khas ini.

Kandungan CLA yang tinggi secara semulajadinya terdapat dalam makanan seperti susu, keju, telur, minyak sayuran dan sesetengah jenis daging (ayam, daging lembu dan kambing yang makan rumput - bukan bijirin). Kebanyakan kajian tentang CLA dan kesannya terhadap manusia menggunakan supplement komersial.

Sumber: [1] Foods High In Conjugated Linoleic Acids Can Enrich Breast Milk, ScienceDaily 28/08/208, [2] Conjugated linoleic acid - Wikipedia, the free encyclopedia


Halba dan Jintan Hitam untuk Menambahkan Susu Badan
Terdapat beberapa jenis rempah yang biasa digunakan dalam masakan dapat menambahkan susu badan. Paling popular ialah halba. Halba boleh didapati di kedai runcit mamak atau pasaraya besar. Cuci halba, keringkan, kemudian simpan dalam bekas bertutup. Antara cara yang paling sesuai mengambilnya dengan tidak memudaratkan appendiks ialah dengan merendamkan sesudu halba dalam segelas air panas selama 15 minit. Tapis dan minum airnya sahaja. Jintan hitam (habbatus sauda) juga boleh diambil untuk tujuan dan kaedah yang sama seperti halba.

Lobak Putih Bagus untuk Ibu Menyusu
Lobak putih sangat bagus untuk ibu menyusu. Jika anda menambahkan sotong kering ke dalam sop lobak putih, ia berupaya menambahkan lagi susu badan. Walaupun bersifat sejuk, ia mengandungi banyak vitamin dan mineral. Sumber potassium, folat dan vitamin C yang sangat baik. - soupqueen.blogspot.com

Air Longan Menambahkan Susu Badan

Ramai ibu menyusu memberikan testimoni yang positif tentang kesan air longan kering dalam menambahkan susu badan. Longan kering biasanya boleh dibeli di pasaraya atau kedai ubat cina. Rebus segenggam longan kering yang telah dibasuh bersih dengan 3 cawan air sehingga kembang. Minum airnya. (Dalam perubatan tradisional Cina, longan dikatakan dapat menenangkan jiwa.)


Pucuk Betik Untuk Tambah Susu Badan

Air rebusan daun betik muda boleh melancar dan menambahkan susu bagi ibu-ibu yang menyusui bayi mereka dengan susu badan. Rebus beberapa helai daun betik yang sederhana muda. Air rebusan tersebut hendaklah diminum dua hingga tiga kali sehari. - Fatan Hamamah, Potensi Tumbuh-tumbuhan Sebagai Ubat-ubatan dan gemini26576.tripod.com, gambar:rimbundahan.com


Menambah Susu Badan dengan Tuaman Daun Sirih

Sapukan sedikit minyak kelapa pada daun sirih. Kemudian layurkan pada api sehingga layu. Setelah suam, tekapkan pada buah dada. Lakukan setiap hari sehingga susu badan anda banyak. - gemini26576.tripod.com


Cekur Manis Banyakkan Susu Ibu

Cekur manis (atau nama lain pucuk manis) digunakan dalam perubatan tradisional untuk membanyakkan susu ibu. Caranya daun cekur manis yang telah dihancurkan ditampal pada payu dara ibu, dibasuh selepas kering. - Portal herba melur.com


Jantung Pisang Menambahkan Susu Badan

Jantung pisang bukan sahaja sedap dimakan, ia juga berkesan untuk menambahkan susu badan bagi ibu yang mengalami kekurangan susu badan... Makan dengan dicelur bersama sambal belacan, dibuat kerabu atau dibuat gulai masak lemak cili api.

Banyak Makan Sayur Jika Anda Menyusu

Kali pertama diperkenalkan buah pic, bayi yang menyusu badan makan buah pic lebih banyak daripada bayi yang tidak menyusu badan -- jika ibunya makan banyak buah pic semasa menyusu.
"Kita tahu rasa-rasa daripada makanan ibu akan dipindahkan kepada bayi melalui susu badan" - Julie A. Mennella, PhD, biopsychologist di Monell Chemical Senses Center in Philadelphia.
Jadi jika anda mahu bayi anda suka sayur, anda yang menyusu, banyakkan makan sayur.