.: Dengan Menyebut Nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang :.

June 17, 2008

lepas dah elok mata

berkerut..lapo? :p


dah lapo sgt le tu :P

skrg izzah dh 4 bulan...baru nk mula mengiring
merangkak blom lg..tp mulut dia bising..pok pek pok pek...
ikut sape tu ek?
paling ketara rambut dia tumbuh cikit2 je..
skrg ni kena pakai myk rambut selalu
sbb rambut dia dh start tumbuh cacak2...hehe
kalau tak pakai bj pompuan org ingat baby boy!..hehe
tu aksi dia lepas dh sihat dr skt mata..dah tak merah dan berair..












musim sakit mata.....

erm..s0ri buat yg tak tau lg ...actually masih 'mc' dirumah...hampir seminggu lamanya..
every two days kena gi jupe doc...to renew mc..bcoz mata still x ok!
semua nye berjangkit dari izzah! huhu...x padan dgn kecik
izzah alhmdulillah seminggu je dia kena...
last week dia dah sihat..dah duk umah 'ibu' dia plak
babysitter dia , dia panggil 'ibu'
dgn mak dia , dia panggil 'mama' hehehe...ayah dia , dia panggil 'ayah'
ayah dia tak nak panggil 'papa'..katanya nt lama2 jd papa kedana hehe
(p/s: jgn kecik hati wahai para papa..:P)

mataku lg teruk.berair..merah..pedih... sakit...
sampe 4 ubat doc bagi!
doc kata aku banyak dosa mata..ekeke (iyerke?..hahaha :P..insaf!muhasabah! :P)
tapi ni dh beransur baik...

huhu virus izzah kuat tak padan dgn kecik
sorg kanak2 (jagaan ibu) tu pun berjangkit dr izzah
anak makcik depan umah ibu tu pun kena...
musim sakit mata...huhu...
my husband pun dah hampir kena...cepat2 dia letak ubat!

June 9, 2008

izzah tak sihat

erm..sian kat izzah, lepas batuk selsema duk nurseri..
ni last week kena plak sakit mata yg merah gile-gile,
mata kecik, merah menyala,berair dan kena cirit birit...
khamis terpaksa balik cepat anta klinik...
doc kata mata dia kena jangkitan virus...pelik gak mana dia dpt
sbb baru je pindahkan ke babysitter start selasa hari tu
doc suspek ms gi kenduri johor...doc kata cirit birit tu kesan sakit mata (virus)
mlm dia ader la merengek2...sambil lap mata...
sian tgk dia...

jumaat terpaksa amik EL..doc kata kena jauhkan dr baby/kanak2 lain..
mudah berjangkit ....
kami semua kemungkinan besar akan berjangkit dr dia gak..huhu
lepas ni semua org pakai spek mata hitam...

erm..ni mata belah kiri plak dh kena...
dia kena sakit mata yg mcm org besar kena tu...
cian dia...moga allah sembuhkan penyakit dia cepat...
dah lama tak dgr dia borak2...:)
nk cepat besar tu la mcm2 penyakit dtg...:)
alhmdulillah masih fully bf..

June 6, 2008

tudung pertama izzah


hehehe...comeiii je rasanye bile dia tidur...hehehe.mcm org besar

June 4, 2008

Faktor Pengaruhi Kejayaan Penyusuan

------>http://ratuhati.com<------ -

Faktor Pengaruhi Kejayaan Penyusuan Susu Badan




Penyusuan susu ibu nampaknya mudah,
namun ia tetap memerlukan pelbagai persediaan untuk anda
terus menjayakannya sehingga bayi berusia dua tahun.
  • ImageDapatkan ilmu tentang penyusuan.
  • Belajar teknik dan posisi penyusuan.
  • Menyusukan bayi satu jam pertama kelahiran.
  • Sokongan daripada suami, keluarga dan rakan. Ibu juga boleh mendapatkan sokongan daripada rakan penyusuan online seperti di susuibu.com.
  • Pilih hospital dan doktor yang cenderung kepada penyusuan susu ibu.
  • Bersedia dari segi mental dan fizikal semenjak hamil lagi.
  • Berniat untuk menjayakan penyusuan susu ibu sejak hamil lagi.
  • Makan makanan yang berkhasiat dan seimbang.
  • Jauhi dan uruskan stress dengan berkesan.
  • 'Buat pekak' kepada mereka yang negatif terhadap penyusuan susu ibu.
  • Tahu bila perlu mendapatkan bantuan.
  • Simpan nombor telefon kaunselor laktasi atau rakan yang menyokong penyusuan susu ibu.

3 month old, third week

---->http://www.babycentre.co.uk<-------

How your baby's growing

Is your baby strong enough to hold up his head now to see what's going on? Better joint flexibility allows many three-month-olds to wave and kick more forcefully and to open their fingers and bring their hands together.

A few babies stop needing a night feed around now, giving you a chance to rediscover sleep. Even if your baby still needs feeding in the night, by now she should be asleep for longer at night and settling down in the evening. It doesn't always happen though, and some babies remain fickle sleepers. If you haven't already thought about it, now is a great time to introduce a bedtime routine.

Chances are your little charmer is still bestowing smiles on everyone he meets this month, but he's getting choosier about the company he keeps. In large groups or with people he doesn't know very well, he may need some time to adapt.

The temporal lobe in your baby's brain, which handles hearing, language, and smell, is bustling with activity now. Make the most of it by talking to your baby, playing music, and reading out loud.

June 2, 2008

aksi bersuara izzah

hehe..aksi izzah bersuara ms salin lampin...baru nak pandai bercakap

skudai, johor


sengih


main mata


muke terkejut

-------------------------------------------------------------------------------------------------

erm..penat tak ilang lagi..huh..mlm td sampe umah jam 2pagi...
gi kenduri kat skudai johor, balik tu hgway jem teruk sgt...
tapi izzah tetap cool tidur dlm basket dia.....
pic2 atas ni kat surau kat johor, salin lampin izzah.....

May 20, 2008

jwb soklan chatroom :)

alahai dik ..hang kat egypt...lupa plak along nk wish hang nye besday..
tapi actually besday hang dh include skali kat kek tu
cube tgk betul-betul ade nama hang kat situ tau! :)
biar jauh namun dekat di hati...nt nak balik belikan baju izzah satu ok! :P

sue ganu...bile nak mari sini? izzah skrg dh 5.5kg! last check up saturday lepas
sian izzah sejak duk nurseri dah seminggu selsema...
ni smlm dah stat batuk...bayangkan budak umur 3 bulan batuk?...huhu sedih dgr
mlm dia asyik terjaga je sbb batuk...
tgh plan cari baby sitter? ..ade sape tau?

hana? iu tu wife arief ek...jap nak add blog dia dgn blog hana...ok :)

May 13, 2008

izzah 3 month 11/05/08


besday girl...3 month....hehehe (susah tul nk amik pic tgn gerak2..tu tgk tgn kanan dia ..hehe ..cam robot dah ekekeke)


ni ms 1st day lahir... :) ..syok le tu tido..ke dia ingat dlm perut mak dia lagi?...hehe


ni skrg dh 3 bulan :) ... ni kemain susah nk amik pose ni..siap kena acah2..hehe












kejutan!



ni kek yg comot sbb dh potong...mana tah pic yg cantik..carik tak jumpe...dh terdelete kot...ekekeke
sabtu mlm (10/05/08) kami anak beranak..kunun nak wat kejutan kat mak dgn ayah
tapi tak berapa menjadi...hehehe..
hubby dh offkan lampu..tapi terlupa tak de sape lak nk angkat kek...
actually tujuannya nk celebrate banyak le besday yg dah terlepas

07/04/08 - besday ayah
13/04/08 - anniversary mak ayah
11/05 / 08 - besday mak + mother's day + izzah 3 month

disebabkan tak cukup masa...kami rangkum semua dlm satu hari....
master plannye haikal...dia la gi beli ayam...i plak gi tempah mee goreng
pastu gi amik kek yg kami tempah...mmg cun gile..berbaloi dgn harga
siap sesat gi amik kek...
tapi pic kek atas ni yg dh comot le ek..
sbb dh tergolek ms ondway balik umah...
actuallay atas tu tulis...AYAH,MAK...
bawah plak tulis...WE LOVE BOTH OF U....

Semua wat dlm umah je...
nx time kena wat lagi betul2 gempaq!..hehe



May 7, 2008

saje gatai tangan...test.... :)








hehe..ni saje gatai tgn...

memang saje wat tak lawa
nt bile free touch up balik
ni tgh rindu kat dia le ni
balik nt nak peluk cium...
hehe

May 3, 2008

pic terbaru..last week amik...


tgk pipi :)

hehe..x sedar apa pun

tido sokmo :)

syok tido

-----------------------------------------------------------

skrg ni paling ketara pipi dia tembab...
berat tak tau le...huhu...
rasa-rasa mcm dah dekat 6 kilo...
x pe nt 17.5 ade checkup doc..nt kite cek
hari tu masa sebulan lebih berat dkt2 5kilo ..huhu
skrg ni izzah dh pandai senyum..pastu suka gak termenung
tu pun kalau susu kenyang, cukup tidur br nk senyum
tapi kalau tak cukup dua tu, agah camne pun cebik je...
tapi kuat gak la tidu..ekekeke






























dah botak :)..tapi nampaknya rambut dh tumbuh sikit2....hari tu botak licin..lgsung kosong...x de sehelai pun rambut :).kami panggil si botak..hehe..


zoom out


zoom in....

------------------------------------------------------------

hehe..lama-lama blog ni jadi blog pasal izzah je..
ekeke..yerla anak sendiri, sayangnya Allah je yg tau...
dulu takde anak xde perasaan, skrg betul rasa lain :)
izzah dah botak .... hehe tunggu rambut tumbuh!

aqiqah ...6.04.08


ayah mertua bwk izzah

tgh marhaban ...tido keletihan

marhaban....

org marhaban makan kat luar

kambing putih yg diaqiqahkan



----------------------------------------------------------------------------------------------
ni antara pic aqiqah izzah ms tu blum umur 2 bulan, baru sebulan lebih..dekat2 nk 2 bulan gak la.mlm sblm kenduri mmg dia x tidur..meragam je.agaknye tau kambing dia kena sembelih kot.jd pagi hari kenduri tu dia tak tidur lena.tidur pastu nangis.yerla kan bising. pastu panas lak.hehe.apapun alhmdulillah majlis dh selesai.terima kasih pada yg dtg.bg duit,hadiah dan etc.syukran jazilan!

April 29, 2008

selamat bekerja

hehe..lama tak update, bukan apa baru abis pantang
terus gi kursus 2 minggu ..berpisah la jasad dgn izzah
terharu..sedih dan etc
baru la tau perasaan ibu-ibu bile
berjauhan dgn anak
izzah alhmdulillah buat ms ni masih
fully brfeed, jd ayahnye dtg ke tmpt kursus
selang 3 hari nk amik susu yg dah di pam
utk izzah minum..

ni nak rekemen kawan2 beli mesin pam ni
jimat masa...
dapatkan kat www.susuibu.com
dlm kursus kan kena terkejar2 jadual padat
jadi pam kejap je, x leh lama2..alhmdulillah cukup untuk izzah buat ms ni
nt dia dh besar mybe susu kena banyak lagi
doa-doa susu ibu ni tetap ade dan cukup untuk dia

skrg ni kursus dh abis,

ni dah 3 hari start keje kat opis,
rindu kat dia tak terkata
hari2 tgk muke dia kat hp
skrg tinggalkan pagi2 kat nurseri, ptg kang amik...
erm..pengorbanan ibu bekerja
kalau bleh nk besarkan anak sendiri dgn tgn sendiri
baru puas hati... :)




March 5, 2008

Lagi ...lagi Izzah :) layan tido



tido atas sofa...tak ingat apa dah tue

tgh syok tido..izzah kuat tido macam mak dia...ekeke :P

dalam dakapan maknye : )


Hari-hari bersama Izzah

tu tgh layan mata antara nak tido dgn berjaga, tgn tu mmg gaya dia tido :P

tido kepenatan, pipi dia tembab..tapi orgnye kecik je....

mandi...huhu...berendam sure nangis :)
------------------------------------------------------------------------------------------------

Ini antara gambar-gambar izzah dalam pantang...tak ingat hari keberapa..tapi dlm awal2 gak la...
sekarang ni semakin lain muke dan warna kulitnye :) banding masa lahir putih kemerahan ..hehe.
Agaknye maknye dlam pantang makan kicap je....apapun yg penting izzah sihat alhmdulillah, cuma mlm td dia meragam, hidung dia tersumbat.selsema la tue.tu ayah dia tak gi keje tgh mandikan dia..mak dia tgh pekakkan teliga dgr izzah nangis :). sedih ooo dgr dia nangis, kalau layan sedih sure setahun izzah tak mandi kalau tinggal dgn mak dia ...hehe.
11/3 genap izzah sebulan. ade checkup dgn doctor.semoga izzah terus sihat dan
jgn la kuat nangis sgt..mak dia panik o0o00o0...tak tau nk wat camne...hehehe...



March 4, 2008

Detik-detik nak bersalin...

Lama gak tak update ni...mana taknye layan izzah ..bleh tahan gak dia demand tinggi
makin hari makin demand...huhu, skrg tgh membiasakan dgn karenah2 dia....
sambil memahami apa maksud setiap tangisan dia..hehehe
okielah ramai tanya camner pengalaman bersalin?..ringkas je la ek..
bukan apa izzah ni tak menentu ..kang jap lagi dia nangis terbengkalai nak taip.....:P


kan hari tu dah dpt mc 3 hari..tapi sampe ke hari ahad (10.2.08)..still tak bersalin lagi.so isnin mmg dh decide mmg nak gi keje,kununnye plan gi keje jap pastu terus gi DEMC sbb ade checkup pukul 2.30 ptg dgn Dr Mazita doc yg akan sambut baby nt bile bersalin, mmg dh booking dia...
okie nk jd kan citer pagi isnin tu mcm tak larat, so x gi keje..amik mc nt kat DEMC,sbb rs mcm nk berehat jap.tunggu hubby balik kul 1, nt terus gi DEMC checkup 2.30 tue....
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
p/s: waktu tu adalah anggaran...yg sebenar mana la nk ingat! :)

isnin 10.00 am : sedang kemas bilik, kemas meja komputer...tetiba basah...air ketuban pecah, terus call hubby....dia suruh readynk gi DEMC.
11.00 am : siap mandi, makeup2...hehehe bergaya mcm nak gi jalan2...bwk kurma,air zam-zam...
11.30 am : bertolak ke DEMC ...singgah kedai beli biskut roti, sbb tak brekfast lg
12.00 am : kena tahan masuk bilik utk monitoring, pasang ctg etc...siap lunch lagi daging lada hitam demc bagi, kami husbnd and wife je ade sambil tgk tv
2.30 pm : doc cek kata baru 1cm..ms doc cek ni mmg tak sakit lagi yg contraction
doc masukkan ubat suruh jgn gerak selama sejam
3.30 pm : ubat mule beroperasi sepenuhnye, dh start rs sakit contraction sikit2...
4.30 pm : dah rs sakit yg selang yg kerap gak...tp mcm tak bleh tahan lagi,..suruh nurse cek...bukaan baru 2 cm..huh!!....
4.45 pm mak ayah dtg , sbb tunggu ptg sikit sbb keje kan...lagipun dtg awal2 blom tentu bersalin lagi..doc jangka tgh malam nt deliver..... ayah dtg bersama air akar fatimah ayah baca2 doa sebelum gi demc
5.30 pm : sakit semakin kerap...dh mcm tak tahan...tp bile fikir2 baru 2 cm ..malas nk masuk labour room, tapi atas nasihat mak ayah dia suruh gi, sbb kata diorg tgk muke dan sakit lain mcm je....huh! mmg tak tau tu rupanye sakit nk bersalin!! raman dan syura dah sampai dtg melawat :), tq sgt2!..pembakar semangat....
6.05 pm : tolak labour room, cek2 dah 8 cm!!!....husband terkejut...nurse pun terkejut..ade org kata berkat air akar fatimah tu, wallahualam :)...alhmdulillah.

ms nurse cek tu mak ayah dh turun sbb diorg ingat lmbt lagi deliver...
6.19 pm :selamat bersalin :)....alhmdulillah...sepatutnye doc mazita tapi doc norleen yg sambut....kata dia terpaksa jd bidan terjun...sbb baby kuar awai...
nurse yg ade terkejut sbb biasa anak sulung 12-14 jam ...alhmdulillah berkat doa suami, mak ayah, kawan2...allah mudahkan kelahiran..alhmdulillah sgt2...
paling terharu husband pun turut sama dlm proses kelahiran..tlg pegang kepala dan kaki, bg semangat....ingat lagi kata dia : 'sikit lagi..baby dah nmpak rambut :) '...alhmdulillah kuar la IZZAH HANAANI BT MUHAMMAD RAHIMI :) semoga kelahiranmu memberi kebahagiaan keluarga di dunia dan akhirat,amin!!






February 24, 2008

Welcome IZZAH HANAANI - KEMULIAAN KESAYANGANKU

ibu dan anak :)
izzah tidor..hehe .ni kat katil hospital

apa la yg ditenungnya hari pertama di dunia :)

Izzah baru sampe umah klang balik dr hospital DEMC
Izzah dalam dakapan maktok nye :)


hehe hari ni genap 14 hari berpantang (baru bleh akses net, mak bidan tak bg akses selama 2 minggu)...hehehe

alhamdulillah pada 11 Februari 2008 - Isnin - Jam 6.19pm -selamat melahirkan baby girl- alhamdulillah secara normal - baby seberat 2.9kg - di DEMC, Shah Alam.

Terima kasih bagi kwan2 yg sms/call/email wish congrats atas kelahiran baby sulung kami. Yang belum datang tu bile nak dtg ek? :)