.: Dengan Menyebut Nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang :.

May 19, 2009

rumah kosong







atas permintaan salihah...hiks...satu alam tau nm awak..;-)
sini kite tunjuk pic umh kosong tu...
actually bile hari-hari dh tgk tak de la nmpk mcm besar sgt...
mybe dh letak brg nt x de la nmpk luas sgt kot...

so ni pic umah yg sempat di tangkap...tapi tak semua angle la ek...
huhu...
harap dpt memenuhi permintaan awk ;-)...masih mcm dlm mimpi ni....

walimah....

tak terlambat rsnye nk wish selamat pengantin baru pd suria & dr hanin
atas majlis yg grand tempoh hari...lauk pun sedapp sgt ..;-)
kami makan sampe tak ingat dunia...hehe...
wpun izzah berlari ke sana ke mari..mamanye maintain makan dgn sedapnye ...;-)

adus terasa cutenye daku..haha..dh gemuk!!! sempat tak kembali cute seperti bujang?

amboi pengantin, tunjuk apa tu..excited lain mcm je nampak ;-)

makan beradab...

syah!, kite jumpe mak awk kat sana...hehe. sempat kite belek anak balqis jap ...

majlis dua serentak adik beradik suria kuasa dua ..hiks


May 18, 2009

salam,

bg yang dh tau mybe tak terkejut. tapi utk empunya bdn masih dlm terkejut dan mcm dlm mimpi pun ade. semua berlaku sekelip mata. last friday, dpt kunci rumah kuarters...
mmg terkejut...ni la yg dikatakan rezeki anak. setiap anak ade rezeki masing-masing.

mmg kami nk ade rumah sendiri, tapi plan nk tunggu i konfem jwtn dlm gomen dlu, then pakai loan gomen (tu syarat b4 nk pkai loan gomen), beli rumah. tapi sbb tunggu proses konfem tak setel lagi...so amik dulu kuarters ni. lagipun rumah baru.
so sabtu tu kami pi tgk umah. masyaallah!! terkejut....
5 bilik...1 stor...3 bilik air!!!.. so total = 9 bilik!!!
.haha...dgn dua anak kecik termampu ke aku nk uruskan semua tue?...
hehehehe...
ada sape2 nk jd part time maid kat umah kami?...
ahaks!

so ahad m dah gi cuci rumah tu...dan kami beli la skit-skit brg yg penting je dulu...
almaklumla tak pernah ade umah sendiri lagi...so kirenye semua baru...
dari baldi, penyapu....gayung,.....dan lain-lain.....mak ai semua duit!..ekeke
utk perabot besar nt-nt la ek....tunggu bersalin dulu

tak plan lagi bile nk pindah sepenuhnya .. mybe tunggu after bersalin...
ataupun jd istana hinggap dulu kot...tunggu sampe kelengkapan wajib ade dlu...
skrg dapur dgn p.ais blom beli lagi....;-)...
yg lain alhmdulillah dh ada..mmg beli b4 this letak umah mak...
dan ms ni semua hadiah kawin sgt berguna!!!...
bnyk brg letrik kami dh angkut smlm...
untuk hadiah pinggan mangkuk segala aksesori tu dlm minggu ni kami angkut pelan-pelan...

adab masuk rumah baru

Dalam pandangan Islam, ia bukanlah satu perkara yang bersalahan bagi seseorang itu memiliki rumah yang besar dan cantik, asal saja perbelanjaan untuk menghiasinya tidak berlebihan sehingga kepada peringkat melampau atau membazir. Soalnya, apakah ciri-ciri yang harus diberi pertimbangan?

  • luas, bersih dan kemas
  • terpelihara aurat si penghuni (umpamanya kedudukan pintu bilik tidur dan tandas)
  • ruang tamu yang memisahkan di antara lelaki dan wanita
  • ruang belajar dan perpustakaan kecil yang selesa, dan sebagainya

Sekiranya berpeluang untuk memilih unit rumah yang akan dibeli, mungkin beberapa faktor luaran dan dalaman lain boleh diambil kira, termasuklah di antaranya:

  • kedudukan bilik-bilik di bahagian dalam rumah tidak terdedah depada penglihatan orang yang lalu lalang di luar, terutama sekali tingkap bilik dan dapur
  • usahakan, jika boleh, agar dapat jiran yang mententeramkan, sebagaimana sepotong kata-kata hikmah yang masyhur di kalangan kita: "Lihatlah dahulu siapakah yang bakal menjadi jiran sebelum memilih rumah".

Ketika berpindah rumah pula, ramai di antara kita yang mungkin tidak tahu apakah yang baik dilakukan ketika mereka pertama kali memasuki rumah tersebut.

Ada yang terus mendiami rumah itu dan kemudian mengadakan jamuan dengan membaca doa selamat. Ada yang mengkhatam Quran (membaca seluruh Al-Quran secara bergilir). Ada pula yang mengadakan 'house warming'. Tulisan ayat Al-Quran juga biasa digantung di pintu dan dinding rumah.

Terdapat juga segilintir masyarakat kita yang masih mengamalkan adat lama dengan mengadakan upacara 'menyemah rumah' yang kadangkala tidak sesuai dengan ajaran agama. Ada yang meletakkan sesuatu barang atau 'tangkal' di atas pintu rumah. Misalnya daun-daun berduri, belangkas atau kuda laut.

Antara perkara yang sepatutnya diamalkan, sesuai dengan ajaran agama dan sunnah Rasulullah saw, apabila memasuki rumah baru, termasuklah:

AZAN : Para ulama berpandangan bahawa adalah baik bagi kita melaungkan azan ketika pertama kali memasuki rumah baru. Ia juga baik bagi rumah yang telah lama ditinggalkan dan tidak dihuni oleh sesiapa.

Dalam sebuah hadis, Rasulullah saw pernah memberitahu bahawa sekiranya sesebuah rumah itu terlalu lama dikosongkan (tanpa penghuni) ianya akan dimasuki sejenis makhluk halus (jin yang dikenali dengan Al-'Ammar) yang suka tinggal di rumah yang tidak berpenghuni. Dalam hadis yang lain pula, Baginda saw bersabda yang maksudnya: "Ketika azan dilaungkan, syaitan akan melarikan diri......"

MEMBACA SURAH AL-BAQARAH : sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah ra, Rasulullah saw bersabda yang maksudnya: "Jangan la kamu jadikan rumahmu seperti kubur (hanya untuk tidur), sesungguhnya syaitan akan lari dari rumah yang dibacakan Surah Al-Baqarah".

Dalam sebuah hadis lain, Rasulullah saw juga menggalakkan agar: Memperbanyak solat dan membaca Al-Quran di dalam rumah. Baginda bersabda yang bermaksud "Sinarilah rumahmu dengan memperbanyak solat dan membaca Al-Quran" (Hadis riwayat Al-Baihaqi)

Sedapat mungkin, digalakkan juga agar dilaungkan azan pada setiap waktu solat dan bersolat jemaah.

May 15, 2009

di akhir ni aku diuji..huhu

salam semua,

lamanye sy bercuti 3 hari lamanye..ni br masuk opis....
kena cirit birit (CB) yg agak serius ..kire tak leh control..
hmm abis bj kain, x malu dh nk bgtau kat sini...
sbbnye x pernah rs mcm tu...selalu paling2 teruk...sehari mc ..esok dh bleh p keje
kali ni sgt berbeza...nak dkt masuk 8 bulan ni...
aku di uji camtue..abis loya2 dan penin..mcm br nk pregnan plak
lebih 20x ke toilet...terhidrat badan, mkn pun x lalu...

dah gi klinik...doc suruh i stop dulu benda pedas2...
hmm yg penting baby selamat insyaallah ...doakan ye
maklumla kerap sgt ke toilet ade yg kata bleh terberanak nanti...
aku jd down 3 hari ni...no energy..
dugaan allah...moga dimudahkan kelahiran...amin!
aku tgk perut pun mcm dah turun je ni...
doakan ye!

May 11, 2009

heppi besday mak!


huhu entri ni agak lewat gak..patut pagi td dah wish ;-O

hari ni satu dunia tau mak punye besday...terima kasih kerna dikurniakan insan istimewa sprtimu ..
huhu tak pandaila nk karang ayat....nk citer pasal mak dlm ni..sbbbnyeee BANYAK sgt....
yg tau mak mmg mengandungkan kami semua...9 bulan tahan wad..kuar masuk hospital.....
kire alahan terukk...sian mak........

mak mengharungi banjir tiap2 minggu....ms kat puchong dulu..
kami sibuk main air lumpur.....mak sibuk kemas brg...bnyk brg mak hanyuttt satu persatu...rumah kite asik kena tambak pasir je..sampe tingkap pun same paras dgn lantai....

atap umah asyik tiris je...ingat lagi kalau nk 'yak' mlm2...ajak ayah teman..sbb tmpt buang air besar kat luar umah..ala mcm org dulu-dulu tu.....

anak kucing kat umah tak pernah hidup ms kat puchong,,,,,semua mati dikerjakan si hero 3 org tu..ahaks.......

mak!!! heppi besday today yg ke 54 tahun..sowi satu dunia tau umur mak dah...ekeke
mak tq 4 everything...kerna telah mendidik dan membimbing kami semua sampe ke takat hari ini...sehingga kami semua berjaya ke tahap ini...alhamdulillah..


smlm mother's day...kire rangkum sekali la ye! ;)


org lain mcm-mcm bg hadiah ek ..kami lom sempat bagi lagi...suprise ek...
biar lambat asalkan dapat ;-)...


May 5, 2009

lukisan tangan

cube teka pic sape ni?
credit to pakngah ekal...dia lukis dgn tgn budak kecik nie....
errr..pic di ambil ihsan dari blog encik heykal ini ;-p

funny child

hehe...saje selingan...happy viewing! ;-)

May 4, 2009

akhirnye merah ke hijau ;)

selepas 2 hari berseminar di Putrajaya (rabu dan kamis last week),
jumaat cuti labour day...so lama tak de opis...
hari ni br masuk opis...tgk inbox yaho0 70 email baru..ahaks...
huhu..ni penat membaca email;)

pagi tadi sempat ke cimb bank gi tukar kad...
alhamdulillah prosesnye kejap je...
dari merah dah tukar ke hijau ...yeyeye!
tapi kalau nk close kad merah tu officer tu suruh gi close kat um..
huhu..sbbnye bukak masa belajar dolu-dolu...

rasanye nt la nk kena pi amik cuti sehari kalau nk pi um tu...
maklumla tempat bnyk kenangan..ingat nk pi fakulti lama dulu la..
nk jumpe lect dulu..
hehe...perasan je..silap ari bulan lect tak kenai dah pun...
pssst zaman belajar dulu pun bukannye rajin pun jumpe lect..haha
maklumle dh terlebih pandai..kwang kwang...

UM dihatiku ;)... bile dh tua camni..tetiba rasa syoknye zaman belajar dulu

td sempat gak gi kwsp jap..maklumle ..kami ni kan tak beli umah lagi...
so intai-intaila duit kwsp..haha ckit sgt...
kena tunggu lama skit le...huhu ;-)

April 28, 2009

jangan cuma sekadar menangis

jiwa naluri keibuanku jelas tersentuh membaca n3 dari kwn baikku masa kami sama-sama belajar di UM dulu. kami satu kos satu kelas satu tesis dan etc.bezanye dulu dia nak sgt jadi peg. teknologi maklumat sedangkan aku plak nk sgt jd cikgu. tapi akhirnya detik dan masa membezakannya. kami dapat yg berbeza. aku ptm dan dia cikgu. apapun n3 di blog dia benar-benar menyentuh jiwa keibuanku.chap! thanks bg copy paste kat my blog...selamat berjuang di alam pendidikan! mana tau anak-anak kawan kite semua nanti menjadi salah seorang anak muridmu ;-)..SELAMAT PAGI CIKGU!!

-------------------------------------

“cikgu cakap mcm tu, saya jadi sedih”

“dia teringat ayah dgn mak dia kena keje kuat cikgu” tambah sorang murid lain yg bersama dengan azman masa tu.

*************************************

ayah dan mak kita keje siang malam utk kita. cari makan untuk kita, siapkan duit, baju, buku utk kita. tapi, awak semua tak kesian pun kat mak ayah awak. awak semua tak pernah nak pikir. datang sekolah bukan nak belajar. lain kali cakap je dgn mak ayah awak tak yah sediakan semua tu sbb awak tak nak belajar pun.

tu antara apa yg aku cakap masa dlm kelas lepas murid aku buat kes rabu lepas. 3 org murid kelas aku yg aku sendiri tangkap diorg merokok. merokok pada waktu sekolah dalam tandas. satu kesalahan yg besar. mmg terkejut aku bila dpt tau kes ni. tmbah buat aku terkejut sbb salah sorang yg merokok tu aku mmg tak sangka dia. yg lagi 2 org tu mmg berpotensi, dan dah mmg byk kes disiplin, jadi aku tak heran sgt.

maka bertambah la frust aku last week. dgn result yg tak menampakkan potensi, tambah pulak dgn kes yg sgt memalukan, jadi sebagai cikgu kelas menjadi tanggungjwab aku utk memberi satu kesedaran dan ambil tindakan utk diorg ni. sbb apa-apa kes sekalipun, cikgu kelas antara yg akan terlibat sama.

dlm aku duk bising dlm kelas tu, azman salah sorang murid yg merokok ni… menangis. syahdu mungkin. sbb sebelum tu aku tanya dia “azman tak kesian ye kat mak?” lantas dia balas sesuatu, tapi aku tak berapa jelas dgr apa yg azman cakap. lepas tu dia terus tunduk…dan rupanya dia tak dpt tahan sebak terus menangis. aku biarkan dulu. mana tau dia sengaja buat-buat. sbb murid aku ni mmg pandai berlakon. apapun dlm hati aku doakan semoga azman ni menangis dgn sebab dia kesal dgn apa yg dia buat. aku biarkan azman terus menangis sampai la loceng waktu balik kedengaran dan aku lepaskan murid aku balik dgn persoalan yg terus bermain dlm fikiran aku. apa sebenarnya yg buat azman menangis?

esoknya pagi tu, azman datang kat aku. bgtau yg dia sedih bila aku tny dia mcm tu. dalam keluarga azman, ayah dia tak keje. jadi mak dia je la yg cuma bekerja sebagai cleaner yang menyara diorg 7 beradik. mujur jugak 2 abg azman dah keje dan boleh bantu ibu dia. syahdu jugak aku bila dgr latar belakang murid murid ni. dan itula realiti murid aku. mmg latarbelakang keluarga rata-rata mcm tu.

sebagai guru aku pun nasihatkan azman. belajar rajin-rajin, kalau kesian mak kita kena jadi pandai. kalau kita pandai nnt boleh keje besar, dpt byk duit boleh tolong mak ayah kita. azman tunduk je. dan aku harap biarlah tangisan azman smlm tangisan yg mmg dtg dari sudut hatinya yg tulus. anak-anak dlm usia mcm tu mmg sgt jujur. walau mcm mana jahat pun diorg, nakalnya diorg, kalu kita selami jiwa dan perasaan diorg..diorg pasti akan ceritakan semuanya. azman dah buat satu kesalahan yg besar. dan mgkin dia mula rasa bersalah dgn apa yg dia buat. tu yg aku harap sgt dia sedar kesalahan dia. biarlah dia sedar sekarang agar boleh berubah. setiap org ada melakukan kesalahan, dan org yg baik ialah org yg tak mengulangi kesalahan yg pernah dilakukan.

cikgu sayang korang. cikgu tak nak murid cikgu gagal dlm hidup. walaupun sering gagal dlm pelajaran, tapi jgn gagalkan diri sebagai manusia. akal pemikiran kita tak sama, ada yg cerdik ada yg kurang cerdik. yg kurang cerdik dlm akademik diberi kelebihan yg lain. awak semua ada kelebihan tu. jgn sia-siakan kelebihan yg ada. tunjukkan yg kita hendak berjaya, tunjukkan yg kita adalah manusia berguna.

meh jalan....


lagi aksi berjalan izzah yg sempat dirakamkan khas untuk pak su nye di egypt ;-)
mama....
hehe..sian dia terjatuh...nak pandai jalan kena la jatuh dulu kan ;)
lagi satu izzah ni kalau dgr azan automatik akan letak tgn kat telinga
tak sangka ms dia jalan tu masjid negeri pun azan asar..terus dia buat...
lucu tgk ;)




busy benor smlm ;P

hehe..smlm dasyat gile..
ngantuk tahap gaban...mana taknye izzah bangun kul 4am!
then tak mo tido-tido dah..
terpaksa la layan dia main kipas..main on off suis...
main atas katil..panjat sana panjat sini..dia ingat siang kot!
herm...
akhirnye kami laki bini sepakat tutup lampu...
dia golek golek atas katil sambil tepuk...
ader la dlm 15-20 minit lepas tepuk kot..dia tewas....terlelap
masa tu dh dkt 5am lebih....
akhirnye kami laki bini bangun dkt kul 6.55 am! ha! kecuttt peyutt maa...
bunyi jam pun tarak dengar.....

adoi le...sejak 2 minggu ni dia asyik merenget meragam je...
aleh-aleh smlm ngantuk tahap gaban gi keje...tapi tetap tahan je mata
nak tidur tak leh..sbb dkt opis....so layan blog...
tu la smlm n3 banyak betul..leka wat bende tu semua!nk ilangkan ngantuk
tapi AWAS..keje opis pun i buat jugak tau ;)
keje kan ibadat (*hehehe..ika! i ingat pesan u..ahaks! ;-) )


....away....pi mkn ubat.........

April 27, 2009

anak kak ijah



dedikasi khas utk acam dan nisa serta sepupu sepapat ku yg lain...

after 7 years menanti...kak ijah selamat melahirkan baby kedua..
alamak nama ingat-ingat lupes plak
rasanya : mohd farish ashraf :)...yup betui!



congrats kak ijah n abg rizal :)
tak pe cube lagi utk baby girl plak...
lepas ni farid tak leh nakal-nakal dah, dah ade adik ;)

semoga kehadiran farish menjadi penyejuk mata ibu dan ayah di dunia dan akhirat..amin!

p/s: kak ijah..ampun i dah editkan pic u, i pakaikan tudung.....hehehe bg tutup aurat ;)

tatih lagi...



izzah belajar berjalan...ni smlm dia jalan sekitar library shah alam...sampe terjatuh ;)

akhirnya ;)


akhirnye lepas penat tatih ..jalan-jalan...
akhirnye tewas...kul 5 dah dalam mimpi ;)

credit to him



untuk si dia ..terima kasih ek jg izzah sepanjang di seminar..
ni antara gelagat izzah bersama ayahnye ... ayah nye snap camera..

slot 3: keluarga bahagia antara realiti dan fantasi

ni slot yg terakhir seminar, bersama pak utih...
uish tak kering gusi dibuatnya..
banyak nk kongsi tapi yg mn ingat je la ek..:)
petua kebahagiaan rtangga ..erk..bleh ke wat?..
ditujukan khas utk my beloved friendssss ..

1-solat jemaah suami , isteri & anak-anak
2-mandi bersama anak-anak... ayah mandikan anak-anak....dgn mak nye? ;)opsss! (tetapkan la sebulan sekali ke...)
3-makan bersama..(herm...selalu je tak sempat...alasan!..sbb selalu daku yang lapo dulu..ahaks!)
4-kena tetapkan SOP (standard of procedure) dlm famili....
eg; cium husbnd wife b4 gi dgn balik keja...
kalau gi mana-mana kena call wife ...sms wife...tanya khabar
bile sambut annvesary dan besday anak jdikan annual activity..
ms tu muhasabah apa yg perlu di upgrade ;)
apa-apa rules dlm rtangga...
5-percaya dan jujur sesama pasangan ..jgn MENIPU.....
6- gaduh-gaduh dan konflik dlm tempoh 5 thn yg awal adalah biasa..tapi jgn sampai BERCERAI...sbb 5 thn awai adalah tempoh penyesuaian
7- suami/laki yg liat bngun solat kena ade kwn2 yg kena tegur/..kena bergaul dgn peers yg membantu ke arah tue ...;-)
8-kena selalu saling balas membalas ucapan..jdkan SOP ...
eg.. i love u..i love u tooo
i love u tooo ...i love u three..four...five...(ahaks!...selingan pak utih diikuti gelak tawa)
9-yg paling penting dia huraikan:

SUAMI - LEADER
ISTERI - MANAGER

SUAMI - BOSS
ISTERI - SECRETARY

so jgn konpius dgn peranan dan tgjwb masing-masing. kalau wife nk jd leader suami jd manager itu la silapnye. porak peranda rumahtangga ;p.
isteri bg idea dan tolong uruskan , biar suami buat keputusan. keputusan yg salah isteri kena betulkan.

so dia ade buat table tentang dua peranan tu,,,
idakle dpt saya hapai semuanye...:P...
ingat-ingat lupes....

p/s: dedikasi istimewa buat encik bernama RaYme ;-)

asb ...

herm..td round kat www.zaharuddin.net..
jalan-jalan terjumpe artikel asb ni version kemaskini..
mybe bleh membantu kekawan...

Perbincangan Hukum Pelaburan ASB

: Versi Kemaskini

Oleh

Zaharuddin Abd Rahman

www.zaharuddin.net

Hukum Pelaburan Amanah Saham Bumiputra telah diperdebatkan sejak sekian lama dan ia juga mendapat respond berbeza dari majlis Fatwa negeri-negeri di Malaysia.

baca lagi kat sini

p/s: teringin sgt nk bukak asb. bile dgr dividennye..patut la mak ayah tak pernah buka akaun utk kami adik beradik.
tapi untuk takaful dan tabung haji dr kecik lagi diorg dh bukakkan.....jazakillah mak ayah!

wanita dan kewangan

pesan hjh rohani dato shahir...ala yg glemer tu...yg hijrah consultant tu...

1.kat mlysia ni suke pakai istilah yg lembut..tu org tak takut
cuba bygkan tulis bank tu cop halal, atau cop haram clear org takut nk masuk
ni cakap konvensional...tau tak konvensional tu tak islamik? maknanya haram ada riba
hukum riba adalah sama mcm zina....Dosa terkecil pengamal riba, dapatlah diandaikan sebagai
BERZINA DENGAN IBU-BAPA SENDIRI.

2.contoh mcm daging ba** dan arak kat shopping complex - kite tulis non halal..cuba tulis haram...clear semua org takut nak beli...herm....

3.dia ade senaraikan bank yg tak islamik, insurans yg tak islamik, kad kredit yg tak islamik....
nak sebut dalam ni..tak teringat semua...lagipun takut saya kena saman! ;)
pasal ASN dan ASB pun dia ade sentuh...(sure nak tau kan?)
herm...sure semua tertanya2 kan..tambah bab dividennye yg umppp....best! :)
tapi dia tak cakap ...dia tulis je tentang dua perkara tue..
cume dia kata nk lanjut http://www.zaharuddin.net ......sila ke sini
sbbnye isu ni sgt sensitip...ada kata harus ..ada kata fatwa haram
nak komen lebih-lebih pun saya tak pandai..silap cakap..dosa nanti bagi hukum-hukum ni....

4.dia kata elakkan pakai kad kredit, hidup akan lebih tenang ..ngeh2x..
hehe..dia dulu ade 6 kad! skrg no kad...satu pun tarak
sempat dia bergurau no carddd lebih berkatttt :)...siap tajwidkan bunyi cardd tu ala-ala hukum mad apa ek..lupe plak hukum :)

5.pastu dia ingatkan husbnd kite kena ade Insurans...
apa-apa jd pd husbnd, isteri dan anak-anak akan terbela
tu mmg antra tgjwb suami kan? ..hehe...tinggalkan la skit bekalan untuk anak bini ..;)
insurans apa pun takpe janji kena ade nama TAKAFUL depan dia... (etiqa,takaful mlysia, prudential takaful bsn...etc)
untuk anak-anak special...wujudkan tabung amanah.

6. masa hubsnd kite dkt2 umur 55 thn kite bg servis baiiik nye..
layan diorg betul-betul sbb ms tu kwsp diorg bnyk dan bleh dikuarkan ..hehehe ;)
[selingan]

7. nk kaya cepat bnyakkan aset (duit masuk poket) bukan liabiliti(duit kuar poket).
eg rumah: loan bank, so liabiliti.even dh abis byr hutang after 25 thn tak jd aset sbb after 25 thn dah rosak mcm2, bumbung pun bocor...lagi kuar duit nk selenggara. ASET ialah bila mana duit masuk dlm poket. contoh umah td kite sewakan after abis loan..so duit masuk ms tu bleh jd aset.tapi sblm sewakan kena la pikirkan anda ade ke umah lain nak duduk kalau umah td dah sewakan?..ngeh 3x ;)..silap hutang lagi beli umah lain..ahaks!

8.sebelum abis slot tu dia edarkan borang utk kite suami isteri balik isi dan buat perancangan kewangan keluarga.....

9.formula penting

DUIT GAJI -DUIT SIMPANAN = PERBELANJAAN (betul)
DUIT GAJI -PERBELANJAAN = SIMPANAN (SALAH!!!)

kena ingat 10% dari gaji mesti simpan dalam pelaburan/ bank yg tak de atm card!...itu pesanan dia ;0

10. pesan dia lagi: nape kite ade duit tapi tapi berhutang, hidup tak tenang? sbb kite amik riba..kite tak ikut perspektif islam...tu hidup tak berkat sentiasa gelisah tak cukup duit. silap bleh gaduh laki bini sbb duit. org kaya ialah org yg tak de hutang!..;-) ..(hehe hutang belajar pun x abis lagi...umur 35 nanti baru abis...hiks)

11.banyak lagi nak tulis...tapi panjang le..kang ade yg boring..huhu.


p/s: pas ni kena pi bank tukar cimb card dr colour merah ke hijau..sbb yg hijau tu yg islamik.

Menangani Isu Wanita Islam

smlm secara walk in nya..gi seminar mcm tajuk atas tue kat audi muzium shah alam..
satu hari dari pagi sampai kul 5..huh! penat ;) (walhal dengar aje..ngeh2x)
seronok rsnye nk berkongsi dgn semua pembaca setia blog ni...
lebih pada soal rumahtangga, wanita dan perancangan kewangan, dan krisis yg melibatkan wanita(rogol,penderaan oleh suami etc)

YB Rodziah melancarkan OSCC (one stop crisis centre)...
best best pengisan! rs berbaloi gi dgn yuran RM 20!

pagi tu cam biasa setelkan izzah kat umah dulu, b4 gi tu dia dah tidur dlm buai..
nanti tghari ayah dia dtg join together, di sbbkan buat kat muzium then library pun bukak ahad..
so tghari nanti izzah dgn ayah dia lepak dua tempat tue...
sbb peserta majoriti semua pompuan..ade la bleh kire dgn jari bil laki yg dtg
sbb topik fokus pasal wanita...

slot 1: Saya ok..Anda?
heh..slot ni saya dtg lewat sampai kul 10, so sempat dgr yg hujung je...ahaks!dgn sesi soal jwb je
tertarik dgn katanye: cuba le kite positif tentang sesuatu.....
contohnye jika org bagi kita bunga mawar..lihatla pada bunganye ...
ni tidak ..kite tgk pd durinye..itu la silap kite....
dalam menilai seseorang atau sesuatu....cube cek? anda begitu? ;)

slot 2 :bangkit dr kemelut kewangan...
bab ni paling besttt..rs sejam tak cukup!
hjh rohani dato shahir...ala yg glemer tu...yg hijrah consultant tu
suke sgt..dia present clean n clear..x de selindung...dan penyampaian menarik gile
antara yg best..nk citer bnyk sgt...jap sambung kat post kedua...


-lapar..nk pi beli brekfast..baby dlm peyutt lapo ;).-

April 24, 2009

smlm mc

smlm saya mc..dua hari kena cirit birit..
pagi rabu tu masih di opis keje..berlari gi toilet sekali toilet satu rosak satu ok...
ya allah dgn muke yg mmg dh tak tahan lari turun toilet bwh plak..
adusss..dh la banyak lebih dr 4..tapi semua full!...uish dugaannye......
pagi tu jadila muke yg mmg keras...hehe..menahan ;)
kalau ehem biasa tu bleh tahan lagi..
ni kalau dh bersipat H2O..hehe..mmg cannot tahan maaaa
akhirnye satu bilik air terbukak ...
tanpa segan silu ..lari masuk terus...
tak dan org tu nak kuar kaki sepenuhnye...hehe
mintak maap kak!!...

tambah dh buyung...nk buang air sgtla mencabar ;)
bagi yg penah pegnant tau le...bila perut dh nk masuk 7 bulan ;)
hiks...
so sbg tak nak ulangi kesilapan rabu..kamis amik mc...
doc kata tak larat sambung jumaat..
tapi so far alhmdulillah peyutt dah ok..baby pun ok...so jumaat pi keje...
tapi ptg kamis tu b4 solat asar..perasan mcm ade bleeding ckit..
erm..seram gak. mak kata mybe effect mnyusu badan..
sbb izzah still bf bila malam..
tapi pg ni gi opis alhmdulillah x de...alhmdulillah lega!

dh nk balik pun ni..sempat lagi update blog...ahaks
ni tgh update blog kat opis...hehehe
doakan ye..debaran menanti anak kedua ni....
semakin sensitip ni...:)
hiks


----away.......nk makan ubat--------

April 21, 2009

tatih tatih

itula istilah bile suruh izzah jalan..skrg dia dh bleh jalan 2-3 langkah tanpa pegang apa-apa...alhamdulillah! :)
kami terkejut gak pagi ahad tu dia terus jalan ..
rupa-rupanya baru teringat mlm tu kami ade gi forum hal ehwal islam...
agaknye sbb terkena embun rumput mlm tu...sbbnye mlm tu dia berjalan sakan atas rumput tu..
mmg pakai kasut..tapi ade sekali tu tgk kasut dia dah tanggal..hehe..
maknanye dia jalan atas rumput basah dgn stokin...
agaknye tu la kot petua org tua kata letak kat embun...hehehe
tapi bukan embun pagi...embun malam...:)
terus esok pg tu dia dah leh jalan..alhamdulillah akhirnya bleh gak la tatih tatih tanpe pegang meja kerusi...

ish! ibu mana tak risau anak tak jalan-jalan lagi :)
dah la setahun 2 bulan...rupa-rupa nye anak nk jalan ni pun ade step-step dia...
so bile kite cakap izzah jom tatih! nt dia offer tgn dia..suruh kite pegang tgn dia jalan sekali...amboi..tak confident lagi le tu
so apa lagi kami lepaskan...
nt dia bleh je jalan sendiri....TAPIIIII,,,
lepas 3-4 langkah..dia akan jatuh,,hehe..sian tgk tapi gitula kite dulu-dulu ek

skrg ni aircond masih rosak..bukan dia tak leh tidur w/out aircond..kipas pun dia ok..tapi sbb kipas tinggi tak kena kat dia..sbb bilik kami dah banjir air aircond melimpah-limpah...so katil tilam semua basah...
haha..1st time jemur tilam bilik yg tebal dan berat gile tu kat luar umah...
sure org lalu lalang tanya..hehe tilam tebal ni anak kencing ka?...ahaks....
walhal izzah pakai pampers lagi...
so bila kami tido lantai ..kipas tinggi yg diri tu tak berapa kena kat dia...
so dia apa lagi...kepanasan le :)...
asik bangun nk nyonyot je...
aduh...x cukup tidur lagi ;)

p/s: kenang la waktu tidur anda semasa bujang..ahaks! ;)

lega rasanye

huh...lega rasanya bile dh abis kursus...wpun bukan jd peserta cume jd urusetia...
tapi kena plan betul-betul supaya semua berjalan lancar.
bila dah jd isteri, ibu dan bekerja...3 in 1 ni sgt perlu komitmen dan merancang kerja dgn baik..
aduh sejak perut semakin membesar ni, dgn izzah agak 'rajin' meragam dan merajuk..
terasa penatnye. tambah pulak dia kalau tak dpt apa yg dia nk..dia akan jerit sekuat hati.
dah 3 mlm aircond bilik rosak, so dia asik meragam...
apa lagi mama dia kena dera je...asyik tak cukup tidur...
akhirnye terpaksa tidur bawah meja kat opis..hehe...

bukan mudah rupanya dunia anak ni :)..apapun tak bleh mengeluh..nt allah tarik nikmat anak...
menangis tak kesudahan...nauzubillah
bile anak membesar di depan mata..itu sudah cukup hati gembire..alhamdulillah
cabaran ibu bekerja sgt berbeza dgn ibu yg suri rumah sepenuh masa...
mungkin tidak sepenat ibu yg menguruskan rumah 24 jam...tapi amat memerlukan
komiteman dan kerjasama suami sepenuhnya...alhamdulillah suami pun baru pelan-pelan belajar mana part yg dia kena wat...semua skrg kena bahagi dua...
tambah nak tambah baby baru...

selalu saya pesan pd anak-anak dara dan yg bakal berkahwin....
sebenarnya perkahwinan selepas ada anak sgt memerlukan pengorbanan masa dan tenaga..
ceewah bernasihat plak hari ni..maklum le
lepaskan gian sudah lama tidak mengupdate blog...ekekekeke :)
yerla slmt tinggal untuk tidur nyeyak sepanjang mlm..hehehe
apapun ni time kite..dulu-dulu mak ayah kite dah rs...
tu pun bersyukur sgt sbb masih tinggal dgn keluarga..so mak ayah bleh tlg tgkkan apa yg patut...nt bile dh pindah umah dan hidup sendiri baru tau langit tingggi rendah...hehehe......

nak gi makan..lapar...hehehe

April 17, 2009

beza dulu dan skrg


pejam celik izzah dah semakin meningkat dewasa..semakin banyak akal dan banyak ragam. tambah-tambah nak hadir org kedua...insyaallah doc jangkakan 17/7....
tgk le masa lahir kemain putih kemerahan ..hehehe...itu ms second day ........



ni izzah yg dah setahun...nk jadi kakak dah pun :)...camne la nanti kalau adik dia dh kuar nanti...
rs mcm tak caya pun ade..bleh ke izzah jd kak long nie? :)...rs mcm semalam je melahirkan izzah ni..skrg dh besar. mulut pun dh bising...hiks. Apapun syukur alhamdulillah pada Allah swt..inilah permata hati keluarga penyejuk mata seisi keluarga...amin!

April 16, 2009

saya ada mood bile....

setelah sekian sebulan lamanye...barula saya dapati diri saya ni cepat buhsan dgn apa yg selalu...
so jadinye saya amik keputusan menukar skrin blog saya agar saya kembali segar dan menghidupkan kembali blog yg kian tenggelam ni...
kini saya dapat visi baru..hehe...ini blog saya! so saya nak dia ceria dan menceriakan hidup saya...
aduhai berfalsafah plak...
banyk citer terkini ni..nt ek...
ni tgh kursus .....15-21/4/09...
i'm coming back!...ahaks ;P

March 17, 2009

imbau kenangan ;)

ni sbb tak de keja le ni.hehe...
kalau anda bijak cube carik mana saya? (pstt..ade nama bwh tu pun mau teka..apo dah! ahaks)
inilah kursus pertama merangkap kali pertama dilantik ke perkhidmatan awam :)
report duty kat JPA Putrajaya then terus naik bus ke INTURA.
Tahun ni 22 April 2009 = 2 tahun dlm gomen....
ms ni baru je kawin...alhamdulillah rezeki kawin dpt keje tetap
ms kursus ni mmg masih comel dan slim (ceewah!)
tapikan sepanjang kursus tak dpt nk tipu bujang sbbnye..
ms tu warna inai kat jari pun x ilang lagi...
kawin bulan 12 2006..gi kursus bulan 4 200 7 :)
saje tak ade apa nk wat ptg-ptg boring ni..
teringat pic lama

ni pun ihsan dr member..amik dr FB dia :)....

March 11, 2009

restu bonda

Mohon restu bonda
hantaran putih - perempuan bagi pd lelaki
hantaran maroon purple - laki pd perempuan




pada ketika ini, air mata pengantin lelaki gugur ke bumi taktala mendengar pesanan mak mentua...gugur keegoaan seorang lelaki dan suami ^_^



aduhai :)

akhirnya dapat gak upload ;)
susah payahnye ...sabor je la

pandainye dia

anak sape la ni ek?....bijak bijak....

saje je

Video ni dpt dr emel opis.
hehe..mmg agak seksi..tapi kelakor ;p.




March 10, 2009

Salam Maulidur Rasul 1430 Hijrah

Salam maulid buat semua.
Moga 1430 tahun Nabi SAW meninggalkan kita, membuatkan kita terus istiqamah menelusuri jalan perjuangan Baginda. Amin



Memperingati akan kelahiran Rasulullah (s.a.w) marilah kita mengucapkan syukur dan berselawat keatas dan memuji baginda yang merupakan satu perkara yang diarahkan oleh Allah di dalam ayat:

"Sesungguhnya Allah dan para Malaikat berselawat keatas Nabi, wahai orang-orang yang beriman ! berselawatlah kamu dan berilah salam keatasnya"
(Al-Ahzab:56)


Maulidur Rasul yang jatuh pada 12 Rabiul Awal , merupakan hari keputeraan Nabi Muhammad s.a.w (Sallallahu Alaihi Wasallam). Baginda adalah nabi terakhir yang diutus oleh Allah Subhanahu Wataala.Setiap tahun pada hari itu, umat Islam di seluruh dunia akan mengadakan majlis memperingati keputeraan Nabi Muhammad s.a.w dengan mengadakan beberapa acara seperti perarakan, ceramah dan sebagainya. Banyak kelebihan dan keistimewaan yang akan dikurniakan oleh Allah Subhanahu Wataala kepada mereka yang dapat mengadakan atau menghadiri majlis Maulidur Rasul.

Kita dapat lihat betapa besarnya kelebihan orang yang memuliakan majlis keputeraan Nabi Muhammad Sallallahu Alaihi Wasallam, kerana bila berniat sahaja hendak mengadakan Maulud Nabi, sudah pun dikira mendapat pahala dan dimuliakan. Sememangnya bernazar untuk melakukan sesuatu yang baik merupakan doa dan dikira amal salih.

Jelas kepada kita bahawa pembalasan Allah Subhanahu Wataala terhadap kebaikan begitu cepat sehinggakan terdetik sahaja di hati hendak berbuat kebaikan, sudah Allah Subhanahu Wataala akan memberi pembalasan yang tiada ternilai. Seseorang yang beriman, kuat bersandar kepada Allah, ketika di dalam kesusahan dia tetap tenang dan hatinya hanya mengadu kepada Allah dan mengharapkan pertolongan dan kasih sayang Allah Subhanahu Wataala.

Keberkatan mengadakan Majlis Maulud itu bukan sahaja didapati oleh orang yang mengadakan majlis itu, tetapi seluruh ahli rumah atau orang yang tinggal di tempat itu turut mendapat keberkatannya.

Oleh itu, ayuhlah kita sama-sama merenungi dan menghayati pengertian di sebalik sebuah sambutan majlis Maulidur Rasul.

rugi le ...

"hehe..rugila kalau gi jalan-jalan tapi tak amik pic saya...
saya nak jugak...
saya kan masih besday girl...
esok genap saya setahun sebulan tapi blom jalan sendiri lagi...
kena org pegang..kena pegang meja, pegang kerusi
saya takut jalan sorang-sorang
takut jatuh :P
makcik-makcik pakcik pakcik doakan saya cepat jalan ek ....
tapi mulut saya pok pek pok pek...;)"



izzah hanaani @ CH @ 070309



;) x de tajuk

snap dari jauh je ;p

berenti rehat mkn...

awat mcm marah je?

kami bertiga amik tema color strawbery ...

*************************************************


saje je...takde tajuk.
sambil pegi org kawin kami pun melancong gak (dah kali ke-4) ..huhu......
sambil menyelam minum air....
asik amik pic pengantin je...kami pun nak gakk :)
layannnn :P

tahniah! akmal&nadia

Salam semua, 1st nk ucapkan tahniah kat my kazen sbb dh selamat bergelar suami kepada kak nadia...selepas hampir persahabatan lebih 10 tahun kan?...:D ..yerla seri pengantin...serius tak nmpk pun dua-dua ni dah over 30! awet mude le tue! Nikah dan kenduri belah perempuan selamat dijalankan di Tanah Rata Cameroon Highland. Adoi le! demi hang kemal, risik tunang kwin....cameroon tu dh mcm rumah sebelah je.. walhal nk naik tu ya allah, fenin fenin semua...maktok sampe muntah..hehe itula dia hikmah hang kawin lambat...dpt isteri nun atas bukit :P....nak lari pun manyak susah o0o0o0..... kak nadia ni mmg dr kecik dah membesar, sekolah di CH. sbbnye mak ayah dia dr zaman dolu-dolu dh duk CH sejak keja sana. Enjoy la ye..tgk pic-pic yg sempat di tangkap oleh my hubby :)

Nak jadikan citer, kawin ala tema taman ni diraikan oleh sape-sape saje yg melancong kat CH. sbbnye majlis ni di tengah-tengah CH, so sape lalu semua dijemput makan..hehe :P termasukla geng pelancong dr jepun tu yg amik kesempatan tgk weeding org melayu ;)



pelancong jepun


debar akad

hok bj hitam tu pengapit..adoile asik pengapit je..your turn bile plak ;)


gi weeding ni semua speaking London ;)...hehe..BI kena polish balik ni...dua adik bj merah ni anak buah kak nadia..semua speaking mantooopppp..;)


demi cucunya, mak tok pun dtg.nmpk tak? duk atas kerusi roda..tudung biru.mai dr penang

March 4, 2009

lagi kek....

lega ade gak snap pic kek ni.khas untuk org egypt tu yg tak dpt mkn, so cium bau dan cium pic pun jadila ek ;)...
diambil dr sini.... ? ..promote bisnes member :D
enjoy! :P


123...A B C

ulang tayang ...hehe

number one!

ade belang-belang.....:p

March 2, 2009

aduhai :)


untuk makluman sedara mara den, kekawan dan etc...aduhai...nk bgtau wat makan ni kecik2 aje..panggil yg dekat-dekat taman rumah ni je..anak-anak jiran sebelah..termasuk kawan-kawan izzah setaman.... x dela saya invite sampe yg jauh-jauh. tak de la nk dera kalian dr jauh dtg ke klang.mmg wat kecik ajo... jgn plak ade yg berkecil hati ye. makluman gak pd kalian yg tak tau lagi, hp saya hilang.....minggu lepas. so x dpt nk sms atau call...ampun bnyk-bnyk. so setakat yg dekat-dekat umah je sy jemput dan kwn-kwn yg duk area selangor.nak buat grand ..nt kena wat kat hotel br gempaq skit. tu la ade yg tertipu dgn backdrop, nmpk mcm grand! ;p.pada hal terselindung di sebalik back drop yg nmpk mcm grand tu :).walhal kocik-kocik ajo.....maafkan saya dan seisi keluarga ye! ;). i'm sorry!..bak kata amir rj lawak?! :D

susu ibu :)

Ini adalah entri di blog bekas roomate.. ms kami sama-sama keje di MDEC. Merangkap rakan sebilik ms di rumah saya. Before kami menyewa bandar sri putra.Bila baca entri dia... rs teruja untuk menambah persiapan untuk bakal anak saya yang kedua nie..insyaallah doakan la ye. plannye nt nak servis mesin pam spectra saya yg dah ada ni, then nak tambahkan botol untuk simpanan dalam peti ais.dulu izzah... skrg turn adik dia dia. mungkinkah mereka akan berkongsi susu? :) selepas saya melahirkan anak kedua? memandangkan jarak antara mereka masih memerlukan susu ibu ? :). Di bawah ni saya copy paste entri kawan saya..intan.
-------------------------------------------------------------------------------


Stok EBM untuk anakku

Posted by Intan on 8:53 AM in ,
Inilah dia koleksi gambar stok EBM Intan untuk anak ke-2, Aleeya Khairina. Alhamdulillah, 1 sesi EBM selalunya dapat dalam 8 Oz. Kadang-kadang boleh mencecah 10 Oz. Intan EBM guna Spectra3 yang dual pump. Alhamdulillah, keputusan untuk invest sikit duit untuk beli Spectra3 ni memang berbaloi. Intan beli sejak anak pertama, Aqeela Qistina dan berjaya fully BF Aqeela. Sekarang turn Aleeya pulak untuk dapat khasiat yang tak ternilai ni.

Spectra3 ni dibeli dari momslittleones. Puan Rita & staf-stafnya memang friendly dan akan berikan penerangan tentang apa sahaja yang berkaitan dengan BF yang kita ingin tahu. Mula-mula Intan nak beli jenama lain yang manual & single pump. Tapi atas nasihat Puan Rita, dia syorkan beli yang dual pump & electric seperti Spectra3 & Medela. Oleh kerana Medela agak mahal, Intan ambil keputusan beli Spectra3 Extravaganza sebab bila tengok review tentang pump ni di momslittleones, kebanyakkan kata berbaloi, cepat dapat EBM, tak bunyi kuat seperti pump yang lain dan yang paling penting lebih MURAH! Dah ramai dah yang Intan recommend untuk beli Spectra3 Extravaganza ni. Antaranya: K.Carg, K.Ngah, Dik Umie, K.Sobi, K.Yus, K.Ziana dan ada beberapa orang lagi...

Jadi, buat bakal-bakal ibu & mommies yang nak anak sihat dengan antibodi yang cukup tanpa perlu mengeluarkan belanja beribu-ribu untuk susu formula, berikan anak anda susu ibu! Usahakanlah untuk invest sedikit duit membeli dual pump seperti Spectra3 supaya anak anda membesar dengan susu ibu yang paling tak ternilai harganya...


Inilah hasil EBM di ofisku... Alhamdulillah, dapat 9 Oz.

Stok EBM dalam freezer.
Selalunya stok EBM diagihkan kepada 2-3 Oz untuk setiap botol.
Ada yang tak teragih sebab terlupa, hehehe...

Dua botol betutup pink tu botol sejak zaman Aqeela.
Masih elok untuk digunakan.
Yang biru tu baru beli.

Barisan EBM untuk Aleeya Kairina :-)

Ni sesi pada waktu & hari yang lain di ofis Intan.
Alhamduillah dapat 10 Oz.
2 botol susu ber'posing' depan gambar Aqeela, hehe...